Nenä – satu, joka kannattaa lukea

Vähän aikaa sitten julkaisin sadun muodossa tärkeää ilmanvaihtoasiaa ja nyt se tapahtuu taas. Tämäkin satu kannattaa lukea, kuten aina tässäkin sadussa on tärkeä opetus.

Olipa kerran nenä ja itse asiassa on edelleen.

Nenä istuu tukevasti keskellä kantajansa naamaa, jonka kantaja on nimennyt hauskasti ”asiantuntijaksi”. Tämä Asiantuntija-nenä asustaa, ei niin kaukana meistä jokaisesta minkään korkean vuoren päällä tai synkän metsän takana kaukaisessa valtakunnassa, vaan samassa taloyhtiössä, jossa suurin osa meistä suomalaisista asustaa.

Nenä oli hyvin varma osaamisestaan ja ohjasi kantajaansa mitä äärimmäisiin tekoihin taloyhtiön ilmanvaihtoon liittyvissä asioissa tinkimättömästi vaatien omaa etuaan. Milloin oli liikaa hajua ja ilmanvaihtoa tehostettiin ja milloin taas sitä muutettiin, milloin mistäkin syystä.

Yhtiössä asui muitakin neniä, itse asiassa monta sataa, mutta heitä ei kuunneltu. He kärsivät kylmästä, kuumasta, kosteudesta, huonosta ilmasta ja ennen kaikkea oman tunnon tuskista, kun energiaa tuhlattiin tämän yhden nenän tarpeiden mukaan taivaan tuuliin ja synkkä hiilijalanjälki kasvoi kasvamistaan yhtiön päälle.

Kuten aina saduissa tässäkin on onnellinen loppu, niin ja se opetus.

Kaikkien nenien edustaja, yhtiön isännöitsijä oli kuullut, että naapuriyhtiössä ilmanvaihtoa ohjataan antureilla, ennenkuulumatonta, perustuen lahjomattomaan arvioon siitä mikä on kaikkien nenien edun mukaista.

Ja että, anturoimalla voidaan myös varmistua siitä, ettei ilmanvaihto ikinä, ei ikinä, olisi toimimaton ja kaikilla olisi keskimääräistä parempi hengittää. Parhaillaan tehdään sopimusta tämänkin yhtiön liittämisestä Cervin Ilmatilavalvomoon.

Niin ja mitä kuluu nenälle. Hän asuu edelleen yhtiössä ja on erittäin tyytyväinen ratkaisuun ja on ohjannut vankkumatonta osaamistaan ja asiantuntijuuttaan hyvistä tuoksuista nauttimiseen.

Petri Valve Cervi.
Kirjoittaja on Cervin toimitusjohtaja Petri Valve

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Töissä Cervillä

Uutisvirta

17.3.2021

Paula Asikainen, talouspäällikkö

Jokainen kohtaaminen, hyvään asiakaskokemukseen panostaminen, näkyy lopulta luvuissa. Palveleminen ei ole rahasta vaan asenteesta kiinni.

17.3.2021

Minna ”Mimmi” Fagerlund, HR- ja hallintojohtaja

Meillä ei ole HR-osastoa vaan meillä kohdataan henkilökohtaisesti. Saamme jatkuvasti palautetta, että tällaista ei ole ennen nähty. Täällä on hyvä meininki.

17.3.2021

Minna Pyykkö, markkinointipäällikkö

Työni fokus on tukea ja kiihdyttää kasvua. Tehtäväni on vaalia Cervin brändiä niin, että asiakaskokemuksesta tulee kaiken lisäksi yhdenmukainen.

Bureau veritas

bureau veritas