Nuohous on yhtä helppoa kuin ennenkin – kun osaat valita luotettavan toimijan

cervi nuohoaa savuhormit ja tulisijat

Ennen piirinuohoojalta tuli lappu kotiin, että nuohoojasi tulee silloin ja silloin. Nyt lappuja voi tulla useammalta taholta ja valitset itse, keneltä nuohouspalvelun tilaat. Vastuu säännöllisestä ja laadukkaasta nuohouksesta on kuitenkin sinulla kiinteistön omistaja. Ja vastuu on lailla velvoitettu. Hyvä niin, koska riskit ovat suuret.

Paloturvallisuutta ei kannata riskeerata laadun kustannuksella

Nokipalo on yksi karmivimmista esimerkeistä mitä huonosta nuohouksesta tai sen laiminlyönnistä voi aiheutua. Siinä savuhormin uumeniin jäänyt noki ja palamiskarsta leimahtavat, eivätkä piipun rakenteet kestä äkillistä, jopa 1200 asteen nousevaa kuumuutta, jolloin piippu voi räjähtää. Onneksi näin vakavat onnettomuudet ovat harvinaisia. Säännöllinen nuohous parantaa kuitenkin paitsi paloturvallisuutta niin myös energiatehokkuutta ja ilmanlaatua ja sitä kautta myös asumisviihtyvyyttä.

Nuohouspalvelun ostaminen saattaa hämmentää. Ero nykyisen markkinavetoisen ja vanhan piirinuohousjärjestelmän välillä on se, että aiemmin nuohoojien taustat selvitti, tarkasti, kilpailutti ja lopulta valitsi alueen pelastuslaitos. Hinnankin määritteli pelastuslaitos ja painoarvo oli ennen kaikkea työn laadulla. Kiinteistön omistaja pystyi siis olemaan varma laadusta ja turvallisesta lopputuloksesta.

Nyt vastuu nuohoojan valitsemisesta ja palvelun ostamisesta siirtyy tai on siirtynyt kiinteistön omistajalle – kuten muutkin kiinteistön ylläpitoon liittyvät asiat. Tilanteessa voi yllättää se, ettei nuohouksia tarjoavia yrityksiä ole kenenkään toimesta varmennettu. Avoimen kilpailun hengessä myös muut kuin pelastuslaitoksen valikoimat nuohoojat voivat vapaasti tarjota palveluitaan. Pahimmassa tapauksessa nuohouksen suorittajalla ei ole pätevyyttä työn tekemiseen.

Huoli alan osaajien puutteesta on todellinen

Nuohoojalla tulee olla pelastuslain mukainen nuohoojan ammattitutkinto. Nuohousalalle ei kuitenkaan valmistuta koulunpenkiltä. Koulutus on aina ollut oppisopimuskoulutusta ja nuohousyritys ja yrittäjä on aiemmin pystynyt ottamaan oppilaan ja kouluttamaan hänestä ammattilaisen, kun yrittäjän oma työ oli tavallaan suojattu. Nyt, muuttuneessa tilanteessa, koulutus on käytännössä loppunut. Kukapa yrittäjä haluasi kouluttaa itselleen kilpailijan niihin kiinteistöihin, joissa suorittaa itse nuohousta?

Koulutusvaje tulee johtamaan muutaman vuoden sisällä siihen, ettei pätevyyden omaavia nuohoojia ole enää riittävästi. Tämä johtaa joko hintojen roimaan nousuun, nuohouspalvelujen heikkoon saatavuuteen tai pahimmassa tapauksessa lakimuutokseen, jolla pätevyysvaatimus poistetaan, mikä taas vaarantaa paloturvallisuuden.

Me olemme varautuneet asiaan: Cervi on aloittanut koulutusyhteistyön Amiedun kanssa ja tuonut ensimmäistä kertaa nuohoojien koulutuksen pääkaupunkiseudulle!

Kutsu nuohooja kerran vuodessa kotiisi ja mökille joka kolmas vuosi

Nuohousajoista kannattaa pitää päiväkirjaa. Jos kotonasi ei ole vuoteen käyty nuohoamassa savuhormeja – ota pian yhteyttä! Kesäpaikan savuhormien nuohous riittää normaalisti joka 3. vuosi.

Terveisin

Nuohoojamestari Petri Valve kisälleineen – alalla jo vuodesta 1985.

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Puhdas sisäilma Uutinen

Uutisvirta

14.5.2024

Cervi on mukana laajassa ja monitieteisessä Giant-projektissa

Cervi on mukana laajassa ja monitieteisessä Giant-projektissa, joka keskittyy sisäilman aerosolien moninaisuuteen ja ulkoilman vaikutuksiin. Uusi co-innovation-projekti GIANT käynnistyy yhteistyössä suomalaisten ilmanlaatututkijoiden, alan edelläkävijäyritysten sekä kuntien ja kaupunkien kanssa. Projekti keskittyy sisätilojen aerosoli-ilmiöiden tutkimiseen, WHO:n uusimpien ilmanlaatusuositusten mukauttamiseen käytäntöihin ja suomalaisen korkeatasoisen teknologian markkinoiden edistämiseen. Kolmivuotinen projekti on osittain Business Finlandin rahoittama. GIANT:n kokonaisbudjetti on […]

25.4.2024

Arvostamme asiakkaitamme ja haluamme kuulla heitä

Asiakaspalautteiden merkitys liiketoiminnassa on korvaamaton. Ne eivät ainoastaan anna meille arvokasta tietoa siitä, miten voimme parantaa palveluitamme ja tuotteitamme, vaan myös osoittavat asiakkaidemme luottamuksen ja sitoutumisen merkityksen. Cervin sitoutuminen asiakastyytyväisyyteen ja avoimeen kommunikaatioon heijastuu kaikessa toiminnassamme. Me myös aktiivisesti mittaamme tätä.

17.4.2024

Rahoitusmahdollisuus Cervi Groupin asiakkaille: Helppo tie energiatehokkuuteen

Energiaremontin tai muun projektin rahoittaminen voi olla haasteellinen askel monelle yritykselle, erityisesti taloyhtiöille. Mutta älä huoli, meillä on ratkaisu tähän pulmaan. Cervi Group on solminut yhteistyösopimuksen rahoituskumppani Funder Financen kanssa, tarjoten asiakkaillemme helpon pääsyn rahoitukseen tarpeidensa mukaan.