17.6.2020 Uutinen

Palvelumuotoilusta puhtia ilmanvaihtoon

Cervin yhteistyö Haaga-Helian kanssa vahvisti kokemuksen kautta kertynyttä ymmärrystä asiakastarpeista ja antoi ideoita asiakaskokemuksen parantamiseen palvelumuotoilun keinoin. Haaga-Helian opiskelijoille yhteistyö tarjosi konkreettisia työelämätaitoja ja todellisen palvelumuotoiluprojektin. 

Tänä keväänä Cervillä oli ilo osallistua yhteistyökumppanina Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liiketalouden suuntautumisopintoihin kuuluvaan Palvelusuunnittelu ja myynti -kurssikokonaisuuteen. Kurssilla opiskelijat perehtyivät palveluliiketoiminnan lähtökohtiin ja erityispiirteisiin ja sovelsivat niitä Cervin antamaan haasteeseen. Kurssin keskeisenä teemana oli arvon tuottaminen asiakkaalle asiakaskokemuksen ja laadun kautta.

Ilmanvaihtoalalla toimivan Cervin keskeisimpiä vahvuuksia on osaava ja sitoutunut henkilökunta.

Meihin luotetaan, koska laadukkaalla toiminnallamme osoitamme jatkuvasti olevamme sen arvoisia. Haluamme silti kehittyä ja oppia tuntemaan asiakkaidemme tarpeita syvällisemmin kyetäksemme tuottamaan heille vieläkin parempaa asiakaskokemusta ja palvelua.

Siihen yksi avain oli Haaga-Helian opiskelijoiden ja opettajien kanssa toteutettu palvelumuotoilu”, kertoo Cervin markkinointipäällikkö Minna Pyykkö.

Kurssin aikana opiskelijat kehittivät pilottivaiheessa olevaa Cervin uutta ilmanvaihtopalvelua asiakaslähtöisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Prosessi perustui “Double Diamond” eli Tuplatimanttimalliin. Mallissa on neljä päävaihetta: tutkimus, analyysi, ideointi ja prototypointi. Tutkimusvaiheessa opiskelijat pääsivät haastattelemaan Cervin asiakkaita ja saivat asiakasymmärrystä varten äärimmäisen tärkeää tietoa. Näistä tiedoista he täydensivät Cervin asiakaspersoonia ja suunnittelivat palvelupolkuja. He myös mallinsivat asiakasryhmien odotuksia ja tarpeita ostoprosessin eri vaiheisiin. Lopulta erilaisia ideointimenetelmiä hyödyntäen he tuottivat erilaisia ratkaisuja ja prototyyppejä Cerville asiakaskokemuksen parantamiseksi. 

Palvelumuotoiluun osallistettiin cerviläisten ja opiskelijoiden lisäksi Cervin ilmanvaihdon asiakkaita

”Minua ilahdutti nuorten into ja ennakkoluulottomuus paneutua heille ennestään tuntemattomaan ilmanvaihtoalaan. Toivon, että kurssi antoi opiskelijoille eväitä myös tulevaisuuteen. Kokemuksesta voin sanoa, että palvelumuotoilutaidoista on työelämässä hyötyä hyvinkin monessa eri yhteydessä”, lisää Minna.

Palvelumuotoilussa suunnitteluun osallistetaan suunnitteluryhmän lisäksi asiakas, mahdolliset sidosryhmät ja henkilökuntaa eri puolilta organisaatiota. Cervin henkilökunta osallistui myös työpajoihin ja tuli kuuntelemaan tuotoksia. Näin syntyy parhain kokonaiskäsitys haasteesta ja ratkaisuja, jotka perustuvat yhteisen ymmärryksen kautta syntyneisiin ideoihin. 

”Cerviläisten läsnäolo kurssilla oli mukavaa myös meille opettajille. Palvelu oli meillekin uusi ja Minnan avulla pääsimme aivan erilailla käsiksi Cervin toimintaan. Hän on rautainen osaaja ja sopi hyvin porukkaan”, kertovat palvelumuotoilukurssin lehtorit Eliisa Sarkkinen ja Tuija Koskimäki.

Oppilaitosyhteistyö on Cerville tuttua ilmanvaihtokoulutuksen puolelta, mutta nyt sitä tehtiin ensimmäistä kertaa liiketalouden opiskelijoiden kanssa. Tämän tyyppinen työskentely, jossa mukana on yritykseltä todellinen palvelumuotoilua vaativa näkökulma sekä työelämänasiantuntija opiskelijoiden tukena, on antoisaa kaikille osapuolille. ”Projektitöiden lopputuloksina syntyneet kekseliäät ratkaisut aiotaan ottaa mukaan tuotteistukseemme. Myös lopputöinä syntyneet myyntiportfoliot antavat hyviä näkökulmia Cervin myyntimateriaalien kehittämiseen”, kiittelee Minna.


Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kouluttaa liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkii ja kehittää näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusaloina ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus. Haaga-Helialle on tärkeää, että opiskelijoilla on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään ja toiminnassa panostetaan yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Uutinen

Uutisvirta

12.5.2021

Tutkimus: Asunnon energialuokka kiinnostaa, mutta ilmanvaihtoratkaisun päivittäminen koetaan kalliiksi

Kodin energialuokan vaikutus kulutukseen kiinnostaa suomalaisia. Cervin suuren sisäilmatutkimuksen mukaan jopa 53 % suomalaisista kertoo kiinnittävänsä huomiota asunnon energialuokkaan uutta kotia etsiessä. Vaikka modernit ilmanvaihtoratkaisut säästävät pitkässä juoksussa merkittävästi energiaa, moni kokee silti ilmanvaihtoratkaisun päivittämisen uuteen kalliiksi.

23.4.2021

Tutkimus: Hyvä sisäilma kiinnostaa suomalaisia, mutta tiedot ja osaaminen kaipaavat päivitystä

Tutkimuksen tulosten perusteella suuri osa suomalaisista asuu kodeissa, joiden ilmanvaihdon laiminlyönnit aiheuttavat merkittäviä riskejä sisäilman laadulle. Tilanne näyttää huolestuttavalta etenkin kiinteistöissä, joissa asukkaat ovat itse vastuussa ilmanvaihdon toimivuudesta ja säännöllisistä huolloista.

21.4.2021

ISO 9001:2015 -sertifiointi tuo varmuuden Cervin prosessien ja käytäntöjen toimivuudesta

Uusien toimipaikkojen sertifiointia helpotti merkittävästi se, että Cervin toimintoihin on ollut sisäänrakennettuna standardin vaatimukset ja toimintatavat firmassa ovat olleet yhtenäiset uusienkin toimipaikkojen suhteen jo ennen sertifiointia.

Bureau veritas

bureau veritas