17.6.2020 Uutinen

Palvelumuotoilusta puhtia ilmanvaihtoon

Cervin yhteistyö Haaga-Helian kanssa vahvisti kokemuksen kautta kertynyttä ymmärrystä asiakastarpeista ja antoi ideoita asiakaskokemuksen parantamiseen palvelumuotoilun keinoin. Haaga-Helian opiskelijoille yhteistyö tarjosi konkreettisia työelämätaitoja ja todellisen palvelumuotoiluprojektin. 

Tänä keväänä Cervillä oli ilo osallistua yhteistyökumppanina Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liiketalouden suuntautumisopintoihin kuuluvaan Palvelusuunnittelu ja myynti -kurssikokonaisuuteen. Kurssilla opiskelijat perehtyivät palveluliiketoiminnan lähtökohtiin ja erityispiirteisiin ja sovelsivat niitä Cervin antamaan haasteeseen. Kurssin keskeisenä teemana oli arvon tuottaminen asiakkaalle asiakaskokemuksen ja laadun kautta.

Ilmanvaihtoalalla toimivan Cervin keskeisimpiä vahvuuksia on osaava ja sitoutunut henkilökunta.

Meihin luotetaan, koska laadukkaalla toiminnallamme osoitamme jatkuvasti olevamme sen arvoisia. Haluamme silti kehittyä ja oppia tuntemaan asiakkaidemme tarpeita syvällisemmin kyetäksemme tuottamaan heille vieläkin parempaa asiakaskokemusta ja palvelua.

Siihen yksi avain oli Haaga-Helian opiskelijoiden ja opettajien kanssa toteutettu palvelumuotoilu”, kertoo Cervin markkinointipäällikkö Minna Pyykkö.

Kurssin aikana opiskelijat kehittivät pilottivaiheessa olevaa Cervin uutta ilmanvaihtopalvelua asiakaslähtöisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Prosessi perustui “Double Diamond” eli Tuplatimanttimalliin. Mallissa on neljä päävaihetta: tutkimus, analyysi, ideointi ja prototypointi. Tutkimusvaiheessa opiskelijat pääsivät haastattelemaan Cervin asiakkaita ja saivat asiakasymmärrystä varten äärimmäisen tärkeää tietoa. Näistä tiedoista he täydensivät Cervin asiakaspersoonia ja suunnittelivat palvelupolkuja. He myös mallinsivat asiakasryhmien odotuksia ja tarpeita ostoprosessin eri vaiheisiin. Lopulta erilaisia ideointimenetelmiä hyödyntäen he tuottivat erilaisia ratkaisuja ja prototyyppejä Cerville asiakaskokemuksen parantamiseksi. 

Palvelumuotoiluun osallistettiin cerviläisten ja opiskelijoiden lisäksi Cervin ilmanvaihdon asiakkaita

”Minua ilahdutti nuorten into ja ennakkoluulottomuus paneutua heille ennestään tuntemattomaan ilmanvaihtoalaan. Toivon, että kurssi antoi opiskelijoille eväitä myös tulevaisuuteen. Kokemuksesta voin sanoa, että palvelumuotoilutaidoista on työelämässä hyötyä hyvinkin monessa eri yhteydessä”, lisää Minna.

Palvelumuotoilussa suunnitteluun osallistetaan suunnitteluryhmän lisäksi asiakas, mahdolliset sidosryhmät ja henkilökuntaa eri puolilta organisaatiota. Cervin henkilökunta osallistui myös työpajoihin ja tuli kuuntelemaan tuotoksia. Näin syntyy parhain kokonaiskäsitys haasteesta ja ratkaisuja, jotka perustuvat yhteisen ymmärryksen kautta syntyneisiin ideoihin. 

”Cerviläisten läsnäolo kurssilla oli mukavaa myös meille opettajille. Palvelu oli meillekin uusi ja Minnan avulla pääsimme aivan erilailla käsiksi Cervin toimintaan. Hän on rautainen osaaja ja sopi hyvin porukkaan”, kertovat palvelumuotoilukurssin lehtorit Eliisa Sarkkinen ja Tuija Koskimäki.

Oppilaitosyhteistyö on Cerville tuttua ilmanvaihtokoulutuksen puolelta, mutta nyt sitä tehtiin ensimmäistä kertaa liiketalouden opiskelijoiden kanssa. Tämän tyyppinen työskentely, jossa mukana on yritykseltä todellinen palvelumuotoilua vaativa näkökulma sekä työelämänasiantuntija opiskelijoiden tukena, on antoisaa kaikille osapuolille. ”Projektitöiden lopputuloksina syntyneet kekseliäät ratkaisut aiotaan ottaa mukaan tuotteistukseemme. Myös lopputöinä syntyneet myyntiportfoliot antavat hyviä näkökulmia Cervin myyntimateriaalien kehittämiseen”, kiittelee Minna.


Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kouluttaa liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkii ja kehittää näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusaloina ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus. Haaga-Helialle on tärkeää, että opiskelijoilla on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään ja toiminnassa panostetaan yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Uutinen

Uutisvirta

11.9.2023

Cervi vahvistaa liiketoimintaansa Varsinais-Suomessa ja ostaa Topi Riivari Oy:n

Cervi vahvistaa liiketoimintaansa Varsinais-Suomessa ostamalla Topi Riivari Oy:n koko osakekannan. Yrityskauppa on osa Cervin strategian mukaista kasvua ja toiminnan laajentamista.

Solmittu yrityskauppa pitkään alalla toimineen Riivarin kanssa tuo vahvaa paikallista asiantuntijuutta etenkin energiahankkeiden osalta.

1.9.2023

Cervi vahvistaa hallintoaan – talousjohtajaksi Sami Karppi.

Cervin talousjohtajaksi on nimitetty 1.9.2023 alkaen KTM, CFA Sami Karppi. Cervi Group on nopeasti kasvava ilmanvaihtoon ja jäähdytykseen keskittyvä toimija, jonka tavoitteena on tuoda asiakkaittensa käyttöön alan uusimmat ilmanvaihdon energiansäästö- ja modernisointiratkaisut. Taloustiimin vahvistamisella pystymme varmistamaan entistä vahvemman tuen nykyiselle liiketoiminnalle ja uusille konserniyhtiöille. – Strategiamme on edelleen kasvaa vahvasti ja laajentua maantieteellisesti. Olemmekin iloisia […]

19.6.2023

Nimitysuutinen: Cervin uusi henkilöstöjohtaja on Sari Hagelberg

Cervin henkilöstöjohtajana on aloittanut 12.6.2023 Sari Hagelberg. Sari on pitkän linjan HR-konkari ja rakennusalan toimintakenttä on hänelle perin pohjin tuttu. Hän on toimi aiemmin YIT:ssä 19 vuoden ajan monipuolisissa HR- tehtävissä. Cervin tulevaisuuden näkymät ja yrityksen sopivan kompakti koko herättivät kiinnostuksen siirtymään Cerviin. – Jo tämän lyhyen ajankin jälkeen on selvää, että Cervissä on paljon […]

Bureau veritas

bureau veritas