17.6.2020 Uutinen

Palvelumuotoilusta puhtia ilmanvaihtoon

Cervin yhteistyö Haaga-Helian kanssa vahvisti kokemuksen kautta kertynyttä ymmärrystä asiakastarpeista ja antoi ideoita asiakaskokemuksen parantamiseen palvelumuotoilun keinoin. Haaga-Helian opiskelijoille yhteistyö tarjosi konkreettisia työelämätaitoja ja todellisen palvelumuotoiluprojektin. 

Tänä keväänä Cervillä oli ilo osallistua yhteistyökumppanina Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liiketalouden suuntautumisopintoihin kuuluvaan Palvelusuunnittelu ja myynti -kurssikokonaisuuteen. Kurssilla opiskelijat perehtyivät palveluliiketoiminnan lähtökohtiin ja erityispiirteisiin ja sovelsivat niitä Cervin antamaan haasteeseen. Kurssin keskeisenä teemana oli arvon tuottaminen asiakkaalle asiakaskokemuksen ja laadun kautta.

Ilmanvaihtoalalla toimivan Cervin keskeisimpiä vahvuuksia on osaava ja sitoutunut henkilökunta.

Meihin luotetaan, koska laadukkaalla toiminnallamme osoitamme jatkuvasti olevamme sen arvoisia. Haluamme silti kehittyä ja oppia tuntemaan asiakkaidemme tarpeita syvällisemmin kyetäksemme tuottamaan heille vieläkin parempaa asiakaskokemusta ja palvelua. Siihen yksi avain oli Haaga-Helian opiskelijoiden ja opettajien kanssa toteutettu palvelumuotoilu”, kertoo Cervin markkinointipäällikkö Minna Pyykkö.

Kurssin aikana opiskelijat kehittivät pilottivaiheessa olevaa Cervin uutta ilmanvaihtopalvelua asiakaslähtöisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Prosessi perustui “Double Diamond” eli Tuplatimanttimalliin. Mallissa on neljä päävaihetta: tutkimus, analyysi, ideointi ja prototypointi. Tutkimusvaiheessa opiskelijat pääsivät haastattelemaan Cervin asiakkaita ja saivat asiakasymmärrystä varten äärimmäisen tärkeää tietoa. Näistä tiedoista he täydensivät Cervin asiakaspersoonia ja suunnittelivat palvelupolkuja. He myös mallinsivat asiakasryhmien odotuksia ja tarpeita ostoprosessin eri vaiheisiin. Lopulta erilaisia ideointimenetelmiä hyödyntäen he tuottivat erilaisia ratkaisuja ja prototyyppejä Cerville asiakaskokemuksen parantamiseksi. 

”Minua ilahdutti nuorten into ja ennakkoluulottomuus paneutua heille ennestään tuntemattomaan ilmanvaihtoalaan. Toivon, että kurssi antoi opiskelijoille eväitä myös tulevaisuuteen. Kokemuksesta voin sanoa, että palvelumuotoilutaidoista on työelämässä hyötyä hyvinkin monessa eri yhteydessä”, lisää Minna.

Palvelumuotoilussa suunnitteluun osallistetaan suunnitteluryhmän lisäksi asiakas, mahdolliset sidosryhmät ja henkilökuntaa eri puolilta organisaatiota. Cervin henkilökunta osallistui myös työpajoihin ja tuli kuuntelemaan tuotoksia. Näin syntyy parhain kokonaiskäsitys haasteesta ja ratkaisuja, jotka perustuvat yhteisen ymmärryksen kautta syntyneisiin ideoihin. 

”Cerviläisten läsnäolo kurssilla oli mukavaa myös meille opettajille. Palvelu oli meillekin uusi ja Minnan avulla pääsimme aivan erilailla käsiksi Cervin toimintaan. Hän on rautainen osaaja ja sopi hyvin porukkaan”, kertovat palvelumuotoilukurssin lehtorit Eliisa Sarkkinen ja Tuija Koskimäki.

Oppilaitosyhteistyö on Cerville tuttua ilmanvaihtokoulutuksen puolelta, mutta nyt sitä tehtiin ensimmäistä kertaa liiketalouden opiskelijoiden kanssa. Tämän tyyppinen työskentely, jossa mukana on yritykseltä todellinen palvelumuotoilua vaativa näkökulma sekä työelämänasiantuntija opiskelijoiden tukena, on antoisaa kaikille osapuolille. ”Projektitöiden lopputuloksina syntyneet kekseliäät ratkaisut aiotaan ottaa mukaan tuotteistukseemme. Myös lopputöinä syntyneet myyntiportfoliot antavat hyviä näkökulmia Cervin myyntimateriaalien kehittämiseen”, kiittelee Minna.


Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kouluttaa liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkii ja kehittää näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusaloina ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus. Haaga-Helialle on tärkeää, että opiskelijoilla on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään ja toiminnassa panostetaan yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Uutinen

Uutisvirta

26.5.2020

Jatkamme taas savuhormien nuohousta

Nuohousalan keskusliitto ja Sisäministeriö ovat 13.5.2020 luopuneet suosituksesta nuohousten siirtämiseksi koronavirusepidemian aikana. Paloturvallisuussyistä on tärkeää, etteivät rakennusten omistajat siirrä nuohouksia perusteettomasti ja että säännöllisessä käytössä olevat tulisijat ja savuhormit nuohotaan säädetyin määrävälein.

6.5.2020

Tiedote: Huippukasvun tehnyt Cervi käänsi koronakriisin mahdollisuudeksi: “Siirryimme suoraan strategian seuraavaan vaiheeseen”

Liikevaihdossa 75 prosentin kasvu – yksi kilpailutekijöistä on digitaalinen edelläkävijyys alalla. Koronapandemia vauhditti suunnitelmia uuteen suuntaan.

24.4.2020

Markus Salmelasta yksikönpäällikkö Cervin IV-huoltoon Uudellemaalle

On hienoa saada jakaa vastuuta eteenpäin Markukselle nimeämällä hänet yksikönpäälliköksi huoltoon Uudellemaalle. Cervin kasvaessa myös cerviläiset kasvavat tehtävissään sekä joukkueena että yksilöinä.

Bureau veritas

bureau veritas