17.6.2020 Uutinen

Palvelumuotoilusta puhtia ilmanvaihtoon

Cervin yhteistyö Haaga-Helian kanssa vahvisti kokemuksen kautta kertynyttä ymmärrystä asiakastarpeista ja antoi ideoita asiakaskokemuksen parantamiseen palvelumuotoilun keinoin. Haaga-Helian opiskelijoille yhteistyö tarjosi konkreettisia työelämätaitoja ja todellisen palvelumuotoiluprojektin. 

Tänä keväänä Cervillä oli ilo osallistua yhteistyökumppanina Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liiketalouden suuntautumisopintoihin kuuluvaan Palvelusuunnittelu ja myynti -kurssikokonaisuuteen. Kurssilla opiskelijat perehtyivät palveluliiketoiminnan lähtökohtiin ja erityispiirteisiin ja sovelsivat niitä Cervin antamaan haasteeseen. Kurssin keskeisenä teemana oli arvon tuottaminen asiakkaalle asiakaskokemuksen ja laadun kautta.

Ilmanvaihtoalalla toimivan Cervin keskeisimpiä vahvuuksia on osaava ja sitoutunut henkilökunta.

Meihin luotetaan, koska laadukkaalla toiminnallamme osoitamme jatkuvasti olevamme sen arvoisia. Haluamme silti kehittyä ja oppia tuntemaan asiakkaidemme tarpeita syvällisemmin kyetäksemme tuottamaan heille vieläkin parempaa asiakaskokemusta ja palvelua.

Siihen yksi avain oli Haaga-Helian opiskelijoiden ja opettajien kanssa toteutettu palvelumuotoilu”, kertoo Cervin markkinointipäällikkö Minna Pyykkö.

Kurssin aikana opiskelijat kehittivät pilottivaiheessa olevaa Cervin uutta ilmanvaihtopalvelua asiakaslähtöisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Prosessi perustui “Double Diamond” eli Tuplatimanttimalliin. Mallissa on neljä päävaihetta: tutkimus, analyysi, ideointi ja prototypointi. Tutkimusvaiheessa opiskelijat pääsivät haastattelemaan Cervin asiakkaita ja saivat asiakasymmärrystä varten äärimmäisen tärkeää tietoa. Näistä tiedoista he täydensivät Cervin asiakaspersoonia ja suunnittelivat palvelupolkuja. He myös mallinsivat asiakasryhmien odotuksia ja tarpeita ostoprosessin eri vaiheisiin. Lopulta erilaisia ideointimenetelmiä hyödyntäen he tuottivat erilaisia ratkaisuja ja prototyyppejä Cerville asiakaskokemuksen parantamiseksi. 

Palvelumuotoiluun osallistettiin cerviläisten ja opiskelijoiden lisäksi Cervin ilmanvaihdon asiakkaita

”Minua ilahdutti nuorten into ja ennakkoluulottomuus paneutua heille ennestään tuntemattomaan ilmanvaihtoalaan. Toivon, että kurssi antoi opiskelijoille eväitä myös tulevaisuuteen. Kokemuksesta voin sanoa, että palvelumuotoilutaidoista on työelämässä hyötyä hyvinkin monessa eri yhteydessä”, lisää Minna.

Palvelumuotoilussa suunnitteluun osallistetaan suunnitteluryhmän lisäksi asiakas, mahdolliset sidosryhmät ja henkilökuntaa eri puolilta organisaatiota. Cervin henkilökunta osallistui myös työpajoihin ja tuli kuuntelemaan tuotoksia. Näin syntyy parhain kokonaiskäsitys haasteesta ja ratkaisuja, jotka perustuvat yhteisen ymmärryksen kautta syntyneisiin ideoihin. 

”Cerviläisten läsnäolo kurssilla oli mukavaa myös meille opettajille. Palvelu oli meillekin uusi ja Minnan avulla pääsimme aivan erilailla käsiksi Cervin toimintaan. Hän on rautainen osaaja ja sopi hyvin porukkaan”, kertovat palvelumuotoilukurssin lehtorit Eliisa Sarkkinen ja Tuija Koskimäki.

Oppilaitosyhteistyö on Cerville tuttua ilmanvaihtokoulutuksen puolelta, mutta nyt sitä tehtiin ensimmäistä kertaa liiketalouden opiskelijoiden kanssa. Tämän tyyppinen työskentely, jossa mukana on yritykseltä todellinen palvelumuotoilua vaativa näkökulma sekä työelämänasiantuntija opiskelijoiden tukena, on antoisaa kaikille osapuolille. ”Projektitöiden lopputuloksina syntyneet kekseliäät ratkaisut aiotaan ottaa mukaan tuotteistukseemme. Myös lopputöinä syntyneet myyntiportfoliot antavat hyviä näkökulmia Cervin myyntimateriaalien kehittämiseen”, kiittelee Minna.


Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kouluttaa liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkii ja kehittää näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusaloina ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus. Haaga-Helialle on tärkeää, että opiskelijoilla on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään ja toiminnassa panostetaan yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Uutinen

Uutisvirta

31.5.2024

Cervi ostaa Keski-Uudenmaan Ilmastointi Oy:n – Laajennamme palvelutarjontaamme ja vahvistamme yhdessä asemaamme olosuhdetekniikan johtavana yhtiönä.

Cervi on ostanut Keski-Uudenmaan Ilmastointi Oy:n koko osakekannan. Tämä strateginen yritysosto tukee Cervin kasvutavoitteita ja laajentaa palvelutarjontaa entisestään Uudenmaan alueella. Yritykset jatkavat toimintaansa omina yhtiöinään ja omilla brändeillään, tarjoten asiakkaille yhdessä laajemman valikoiman energiatehokkaita jäähdytys-, lämmitys- ja ilmanvaihtoratkaisuja.

14.5.2024

Cervi on mukana laajassa ja monitieteisessä Giant-projektissa

Cervi on mukana laajassa ja monitieteisessä Giant-projektissa, joka keskittyy sisäilman aerosolien moninaisuuteen ja ulkoilman vaikutuksiin. Uusi co-innovation-projekti GIANT käynnistyy yhteistyössä suomalaisten ilmanlaatututkijoiden, alan edelläkävijäyritysten sekä kuntien ja kaupunkien kanssa. Projekti keskittyy sisätilojen aerosoli-ilmiöiden tutkimiseen, WHO:n uusimpien ilmanlaatusuositusten mukauttamiseen käytäntöihin ja suomalaisen korkeatasoisen teknologian markkinoiden edistämiseen. Kolmivuotinen projekti on osittain Business Finlandin rahoittama. GIANT:n kokonaisbudjetti on […]

25.4.2024

Arvostamme asiakkaitamme ja haluamme kuulla heitä

Asiakaspalautteiden merkitys liiketoiminnassa on korvaamaton. Ne eivät ainoastaan anna meille arvokasta tietoa siitä, miten voimme parantaa palveluitamme ja tuotteitamme, vaan myös osoittavat asiakkaidemme luottamuksen ja sitoutumisen merkityksen. Cervin sitoutuminen asiakastyytyväisyyteen ja avoimeen kommunikaatioon heijastuu kaikessa toiminnassamme. Me myös aktiivisesti mittaamme tätä.