Case: Ekami
Huolellisen työn ja asiallisen henkilökunnan lisäksi koko homman glue on työn kattava raportointi. Tämä tuo mahdollisuuden ennakoida omaa toimintaamme kiinteistön ylläpidossa.”
Kotka-Haminan seudun koulutuskuntayhtymän Ekamissa työskentelee noin 350 henkilökunnan jäsentä ja oppilaitos tarjoaa vuosittain noin 8000 opiskelijalle koulutuspalveluitaan. Ekamin neljää kampusta ja kiinteistöjen 68000 neliötä hallitsee kiinteistöpuolen osalta Harri Laine, toimitila- ja hankintapäällikkö. Hänen vastuullaan ovat jo neljän vuoden ajan olleet niin kiinteistöjen ylläpito, saneeraus kuin turvallisuusasiatkin. Turvallisuuteen liittyy Laineella myös sisäilmaryhmän vetovastuu.
Haasteena ilmanlaatu
Oppilaitosten sisäilma on puhuttanut kovasti eikä joiltain ongelmilta ole vältytty Kotkassakaan. Suurin Ekamin kampuksista (23000 neliötä) on vuodelta 1952 ja siellä on tehty paljon töitä ilmanvaihdon parantamiseksi. Osaajia esimerkiksi ilmanvaihtokanaviston puhdistamiseen ei kuitenkaan ole montaa ja toimitusajat saattavat ovat pitkiä.
Laineen mukaan tilanne on kuitenkin hallinnassa. Sisäilmaryhmässä he keräävät yhdessä havainnointeja, oireita ja kaikilla on mahdollisuus tietää näistä. Tutkimukset avoimia henkilökunnalle ja niitä voi halutessaan mennä lukemaan.
Ratkaisut ilmanvaihdon parantamiseen
Cervin kanssa yhteistyötä ilmanvaihdossa on tehty kesästä 2019 alkaen. Cervi ei ollut yrityksenä Laineelle tuttu, mutta paikallisen tuotantojohtaja Mika Mähösen kanssa hän oli tehnyt jotain keikkoja aikaisemmin.
Mähösen pitämä esittely Cervin osaamisesta vakuutti Laineen siinä määrin, että otettiin pieni case yhteistyön alkuun: koulun keittiön rasvakanavien ja huuvien pesu. Ja siitä homma lähtikin rivakasti käyntiin.
Rasvakanavapuhdistusten lisäksi Cervi on tehnyt Ekamin Kotkan kampukselle mm.
- Ilmanvaihdon mittaus- ja säätötöitä
- Asentanut neljä isoa säätöpeltiä iv-kanaviin
- Asentanut kaksi uutta vähemmän energiaa kuluttavaa ja edeltäjiään tehokkaampaa kammiopuhallinta tuloilmakojeeksi
Raportointi on kirsikka kakun päällä
”En ymmärtänyt raportin merkityksellisyyttä ennen kuin sisäilmaan liittyen tuli tarvetta tarkastaa mitä kaikkea työvaiheita huolto pitikään sisällään. Tarkastuksen yhteydessä haluttiin raporttia ja siinä havaittiin, että toisesta kohteesta oli Cervin raportti mutta toisesta kohteesta ei ollut mitään tietoja. Jäi siis omien sanojen varaan, että puhdistustyö oli siinäkin kohteessa tehty toisen toimijan osalta tarvittavalla tavalla”, kertoo Laine.
Cervin raportti on yksinkertainen maallikollekin. Raportti tarjoaa seikkaperäistä tietoa projektin kulusta, tehdystä työstä ja sen ohessa saadaan muutakin palautetta. Havainnollisine kuvineen ja selityksineen siitä on apua kiinteistön hoitajillekin. Esimerkiksi jos jokin laakeri pitää ääntä, niin raportilla saattaa olla kehotus seuraamaan tilannetta ja maininta, että viimeistään parin vuoden päästä pitää tehdä jotain ennen kuin koko iv-kone hajoaa.
Luotto Cervin tekemiseen on hyvä
Ekamissa kiinteistön hoito on omissa käsissä. Kiinteistön hoitajat puhuvat kokemuksistaan ja Cervi on saanut hyvää palautetta toiminnastaan. Niin hinta, tarjous kuin nopeuskin ovat toimineeet odotetusti ja luotto tekemiseen on hyvä. ”Cervillä on asiallista ja kohteliasta ja siistiä henkilökuntaa. Tällä on suuri merkitys, etenkin kun edellinen työ on aina paras tai huonoin mainos yritykselle”, kuittaa Laine.
Cervin valintaan iv-huollon kumppaniksi vaikuttavat muun muassa
- Aikaisempi luotettava kontakti ja nyt myös omat kokemukset.
- Raportointi ja sen tuoma palaute mahdollisesta muusta tarvittavasta työstä.