Nuohooja Janne Ilvonen

”Olen katoilla kuin kotonani”

”Ne, jotka eivät tunne tätä ammattia, kysyvät, tekeekö nuohooja ilmanvaihtotöitäkin. Kyllä vain! Töihini kuuluvat ilmanvaihtotyöt ja tulisijojen nuohoaminen. Nuohoojan työ on käsityöläisammatti, jossa näkee oman kätensä jälkeen. Se on minulle tärkeää.

En haluaisi tehdä puhdasta toimistotyötä. On pakko päästä liikkumaan, touhuamaan ja likaamaan käsiä. Liikun katoilla kuin kotonani.

Toki pidämme turvalaitteista tarkkaa huolta. Käytämme aina katolla valjaita. Haluamme olla myös työturvallisuudessa edelläkävijöitä.

Olen kulkenut nuohooja-isäni mukana kesätöissä 13-vuotiaasta asti. Pesin venttiileitä ja opin muilta perustyöt.

Se mitä tehdään, tehdään kunnolla.

Isäni omistautui työlleen. Hänellä oli tapana sanoa, että se mitä tehdään, tehdään kunnolla, vaikka työpäivä vähän venyisikin. Isälle oli myös tärkeää, että ihmisiä tervehditään.

”Vaikka et tuntisi ihmistä, päätä ei saa kääntää pois”, hän sanoi.

Kun olin armeijassa, minulle soitettiin, että olisi töitä tarjolla, kun pääsen pois. Siitä se lähti. Menin töihin ja myöhemmin hankin kahden vuoden oppisopimuksessa nuohoojan ammattitutkinnon. Vaikka olin jo oppinut työssäni paljon, opin mittaamaan ja säätämään ilmavirtoja sekä lisää kiinteistöjen turvallisuustarkkailusta ja paloturvallisuudesta.

Työni alkaa aamulla puoli seitsemän ja loppuu kahden ja kuuden välillä. Juuri siitä tykkään. Ei kuljeta kellokortti kädessä.

Tällä hetkellä olen erityisen innostunut hormikartoitusten tekemisestä. Saa tutkia ongelmia ja ratkaista ne.

Tätä työtä tehdään pareittain, ja on tärkeää voida luottaa pariinsa. Kun tarpeeksi kauan tekee työtä yhdessä, avovaimon mielestä alkaa kuulostaa avioparilta…

Duunistani olen tykännyt aina, mutta on todella hienoa, kun tuntee esimiesten aidosti kannustavan ja haluavan auttaa. Se motivoi.”

Janne Ilvonen

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Töissä Cervillä

Uutisvirta

12.4.2021

Nenä – satu, joka kannattaa lukea

Cervin toimitusjohtaja Petri Valve avaa tarina-arkkunsa ja pohtii asiantuntijuutta. Kuten aina, tässäkin sadussa piilee arvokas opetus.

17.3.2021

Paula Asikainen, talouspäällikkö

Jokainen kohtaaminen, hyvään asiakaskokemukseen panostaminen, näkyy lopulta luvuissa. Palveleminen ei ole rahasta vaan asenteesta kiinni.

17.3.2021

Minna ”Mimmi” Fagerlund, HR- ja hallintojohtaja

Meillä ei ole HR-osastoa vaan meillä kohdataan henkilökohtaisesti. Saamme jatkuvasti palautetta, että tällaista ei ole ennen nähty. Täällä on hyvä meininki.

Bureau veritas

bureau veritas