Tutkimus: Hyvä sisäilma kiinnostaa suomalaisia, mutta tiedot ja osaaminen kaipaavat päivitystä

Hyvä sisäilma kiinnostaa suomalaisia ja sen yhteys terveyteen sekä hyvinvointiin tunnistetaan laajasti. Cervin suuren sisäilmatutkimuksen mukaan jopa 87 % suomalaisista pitää sisäilmaan tehtyjä satsauksia terveystekona. Samalla tutkimuksessa ilmeni myös, että suomalaisten tuntemus oman kotinsa ilmanvaihtoratkaisua ja sen huoltotarpeita kohtaan ovat puutteellisella tolalla.

Puhdas sisäilma on olennainen osa tervettä asuinympäristöä. Ilmanvaihdon toimivuuden varmistaminen ja säännölliset huollot ovat puolestaan keskeinen osa puhtaasta sisäilmasta huolehtimista.

Vaikka hyvä ilmanvaihto koetaan laajasti tärkeänä asiana, Cervin teettämä tutkimus osoittaa, että suurelle osalle vastaajista ilmanvaihtoon liittyvät tiedot ja taidot ovat puutteellisella tolalla. Suomalaiset tuntevat paikoitellen huonosti oman kotinsa ilmanvaihdon ratkaisut ja niiden vaatimat huoltotarpeet. Jopa kolmannes on ylipäätään epävarma, mikä ilmanvaihtoratkaisu omassa kodissa on.

Tutkimuksen tulosten perusteella suuri osa suomalaisista asuukin kodeissa, joiden ilmanvaihdon laiminlyönnit aiheuttavat merkittäviä riskejä sisäilman laadulle. 

Vastaajista vain 35 % tietää, mitä ilmanvaihdon vuosihuolto pitää sisällään. Lisäksi lähes puolet (46 %) suomalaisista tarkastaa oman kotinsa ilmanvaihdon toimivuuden harvemmin kuin kerran vuodessa tai ei koskaan. 28 % vastaajista ei tarkasta kotinsa ilmanvaihdon toimivuutta ollenkaan.

Tutkimustulos - graafi.

Huoltotarpeet eivät ole tuttuja edes omakotitalossa asuville


Tutkimus valotti suomalaisten ilmanvaihtoon liittyvät tiedot asumismuodoittain. Yllättävimmät tulokset löytyivät omakoti- ja paritaloissa asuvien kohdalla. Omakotitaloissa asuvista jopa 48 % ja paritaloissa asuvista 67 % ei tiedä tai ei ole varma, mitä oman ilmanvaihtojärjestelmän vuosihuolto vaatii.

Tutkimuksen valossa tilanne näyttää huolestuttavalta etenkin kiinteistöissä, joissa asukkaat ovat itse vastuussa ilmanvaihdon toimivuudesta ja säännöllisistä huolloista, Cervin toimitusjohtaja Petri Valve huomauttaa.

Kerrostaloissa ilmanvaihdon huolloista vastaa yleensä ammattilainen, mutta jokaisen asukkaan olisi silti hyvä ymmärtää ilmanvaihtoratkaisun toimintaperiaatteet, jottei omalla toiminnallaan vaaranna asunnon sisäilman laatua.

Tutkimuksemme mukaan huonosta sisäilmasta kärsivät etenkin kerrostaloissa asuvat, joista 23 % kertoo saaneensa oireita. On olennaista, että vanheneva rakennuskantamme päivitetään myös ilmanvaihdon osalta tähän päivään ja että talon asukkaat ymmärtävät omien toimiensa vaikutukset laadukkaaseen sisäilmaan, Valve painottaa.

Lue lisää Cervin suuresta sisäilmatutkimuksesta ja lataa tutkimusraportti kokonaisuudessa täältä

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Puhdas sisäilma Uutinen

Uutisvirta

12.5.2021

Tutkimus: Asunnon energialuokka kiinnostaa, mutta ilmanvaihtoratkaisun päivittäminen koetaan kalliiksi

Kodin energialuokan vaikutus kulutukseen kiinnostaa suomalaisia. Cervin suuren sisäilmatutkimuksen mukaan jopa 53 % suomalaisista kertoo kiinnittävänsä huomiota asunnon energialuokkaan uutta kotia etsiessä. Vaikka modernit ilmanvaihtoratkaisut säästävät pitkässä juoksussa merkittävästi energiaa, moni kokee silti ilmanvaihtoratkaisun päivittämisen uuteen kalliiksi.

21.4.2021

ISO 9001:2015 -sertifiointi tuo varmuuden Cervin prosessien ja käytäntöjen toimivuudesta

Uusien toimipaikkojen sertifiointia helpotti merkittävästi se, että Cervin toimintoihin on ollut sisäänrakennettuna standardin vaatimukset ja toimintatavat firmassa ovat olleet yhtenäiset uusienkin toimipaikkojen suhteen jo ennen sertifiointia.

16.4.2021

Cervi taklasi koronavuoden kasvulla – “Jatkuva toimintakyvyn ylläpitäminen haasteista huolimatta oli oikea ratkaisu”

Cervi luovi koronavuoden läpi liikevaihtoaan ja tulostaan kasvattaen. Yrityksen liikevaihto kasvoi 18 % ollen 12,7 miljoonaa euroa ja käyttökate nousi viiteen prosenttiin. Kasvuun siivittivät vahva usko omaan tekemiseen ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Keväällä nopeasti muuttuneessa tilanteessa ratkaisukeinoja etsittiin avoimella keskustelulla yhdessä asiakkaan kanssa, mikä syvensi asiakassuhteita entisestään.

Bureau veritas

bureau veritas