Cervin pyrkimyksenä on aina tuottaa parempaa sisäilmanlaatua sekä asumisviihtyisyyttä.

Markkinoilla on paljon mututietoa siitä, miten ilmanvaihto pitäisi ajastaa tai paremminkin tarpeenmukaistaa ja mikä toimisi parhaiten. Meillä on keinot selvittää asia.

Poikkeustilanne on antanut mahdollisuuden tarkkailla ilmanvaihdon toimivuutta tai toimimattomuutta. Ei varmaan ole yllätys, kun ihmiset ovat olleet pakotettuja viettämään porukalla kodeissaan enemmän aikaa, ilma sisätiloissa saattaa useinkin tuntua tunkkaiselta. Syynä on tilanteeseen riittämätön ilmanvaihto.

Valitettavasti useimmissa kiinteistössä on vielä käytössä vanhanaikainen kellotettu ilmanvaihtojärjestelmä. Tämän kaltaiset laitteet eivät kykene itsenäisesti sopeutumaan huoneiden hiilidioksidipitoisuuden kasvuun, vaan laitteet toimivat tehostettuna vain tiettyinä aikoina – tyhmästi ja joskus jopa tarpeettomasti. Esimerkiksi pari tuntia aamuisin, iltapäivällä ja taas illansuussa. Muina aikoina ilmanvaihto puhisee ns. perusteholla, mikä ei riitä tuottamaan tarvittavaa määrää raikasta ilmaa asukkaille koko päiväksi.  

Tähän mennessä jokaisen huoltoyhtiön olisi pitänyt käydä vähintään muuttamassa ilmanvaihdon ajastuksia pidemmiksi. Ilmanvaihdon tehostaminen tuo kuitenkin mukanaan mahdollista vedon tunnetta ja lisää energiahukkaa, joten miksi tyytyä tällaiseen?

Tarpeenmukainen ilmanvaihto tuo viihtyvyyttä ja parantaa energiatehokkuutta

  • Sisäilman laatu paranee
  • Energiatehokkuus paranee
  • Kiinteistön käyttömukavuus paranee, sillä vetoisuus ja kylmän tunne vähenevät
  • Poistoilmapuhaltimen aiheuttama äänihaitta pienenee asunnoissa

Parhaimmillaan ilmanvaihtokoneissa on älykkyyttä tai ne voidaan päivittää sellaisiksi. Modernit ilmanvaihtolaitteet huomaavat kiinteistöissä lämpötilan, kosteuden ja hiilidioksiditason nousun ja tätä kautta ilmanvaihdon tarpeen kasvun. Älykkyys niissä saa ilmanvaihtokoneita sopeuttamaan toimintaansa huoneiden hiilidioksidipitoisuuden muutoksen mukaiseksi, jolloin sisäilman laatu paranee. Vanhakin puhallin voidaan varustaa sensoreilla, jolloin laitteesta tulee riittävän älykäs kertomaan poikkeamista, jotka vaativat reagointia.

Esimerkki poikkeamaraportista

Kun iv-järjestelmät on varustettu sensoreilla, voimme ottaa niiltä vastaan tietoa ja tarjota asiakkaalle palveluna koko ilmanvaihtojärjestelmän teknisen hallinnan, ylläpidon ja huollon.

Tällöin me pidämme silmällä ja vastaamme että ilmanvaihto on varmasti kunnossa. Tiedämme mahdolliset poikkeamat jo ennen kuin edes asukkaat havaitsevat ongelmaa. Ja mikäli kiinteistössä huomataan poikkeamia, palvelusopimuksen mukaan soitamme asiakkaalle tai tulemme korjaamaan tai korjaamme tilanteen verkon kautta jo ennen kuin tilanne haittaa kiinteistön käyttäjiä.

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Energiansäästö Huolenpitosopimus Puhdas sisäilma

Uutisvirta

11.5.2020

Cervin digitalisaation kehittäminen jatkuu määrätietoisesti vahvistaen etumatkaa alan suunnannäyttäjänä.

Osana digitalisoinnin kehittämistä on vahva panostus ilmanvaihtojärjestelmien modernisointiin yhteistyössä edistyksellistä teknologiaa hyödyntävien laitetoimittajien kanssa.

17.4.2020

Sisäilman laatu nousee nyt entistä tärkeämmäksi, kun vietämme paljon aikaa kotona

Nyt kun olemme vetäytyneet koteihin entistä tiiviimmin, on ilmanvaihto koetuksella. Kokosimme vinkit siihen, miten kodin sisäilmaan voi itse vaikuttaa ja näin tehostaa omaa hyvinvointia.

12.2.2020

Huolettomuutta isännöintiin Cervin ilmanvaihdon huolenpitosopimuksilla

”Palvelu on selkeästi helpottanut omaa työtä” kertoo Pia Koro Helsingin KH-Isännöinnistä. Näin tulee esim. ilmanvaihdon suodattimet varmasti vaihdettua ja asukkaiden sisäilma on laadukkaampaa.

Bureau veritas

bureau veritas